Egy óriási sikert aratott lemez, amellyel Roland Orzabal és Curt Smith örökre beírták magukat a könnyűzene történetébe, és ami egyszerre szállít le hatalmas arénarock himnuszokat, ugyanakkor megcsillogtatja a szerzők egyedi dalszerzési képességeit - ez a Songs from the Big Chair.
A brit Tears For Fears már 1983-as debütálását sem aprózta el, a The Hurting-ről elsőként megjelent Mad World című szerzeménnyel megcsapta a párost a siker első szele, végül a teljes debütáló lemez pozitív fogadtatásban részesült.
A zenekar második, Songs from the Big Chair című lemezén a kezdeti, szintipopos hangzástól és a komor témájú dalszövegektől némiképp eltávolodva a progresszív pop és a pop rock felé kacsintgat. A Shout egy lassan építkező kezdőtétel, ami sutba vágja a hagyományos dalszerkesztést, és rögtön a refrénnel indul. A szerzemény repetitív szövegével és egyszerű, fülbemászó dallamával folyton újrahallgattatja magát, a dalszöveg egyes sorai pedig aktuálisabbak nem is lehetnének:
In violent times, you shouldn't have to sell your soul
A folytatásban a The Working Hour-ban két perc után lép be az ének, felvillantva ezzel egy újabb szösszenetét az izgalmas dalszerkesztésnek. A szerzemény szaxofonnal és zongorával operál, kitörölhetetlen, ikonikus pillanatokat okozva ezzel a hallgatónak. A sorban következő Everybody Wants to Rule the World című örökzöldet senkinek sem kell bemutatni, a Tears For Fears, továbbá a 80-as ével egyik legismertebb dala, ami rádióbarát kompatibilitásának köszönhetően végtelen magasságokba emelte az együttest. A Mothers Talk lüktető ritmusa külön életet él, míg egy instrumentális outro ad tökéletes zárást neki.
A lemez második fele az I Believe képében egy andalító balladával nyit, amelynek hangulata egy füstös bárt idéz meg lelki szemeink előtt. A hatáshoz elmaradhatatlan az itt is megjelenő szaxofonbetét. Ezután fordulatot vesz a lemez, ekkortól érzékelhető leginkább a progresszivitás a dalok közti átmenetben. A Broken instrumentális kezdésével, amiben a hangszerek egymásra építkezve hoznak létre egy gyorsan széteső zenei világot, ami végül a már terjedelmesebb Head Over Heels/Broken-ben folytatódik és csúcsosodik ki igazán, végül visszatér a Broken alapdallamával. A záró Listen egy elszállós tétel, ami ékes példája annak, hogy nemcsak a slágereket érdemes meghallgatni egy zenekartól.
A Songs from the Big Chair mellbevágóan őszinte dalszövegei, mondanivalója, valamint zenei változatossága és aprólékosan kidolgozott dalai már bizonyították időtállóságukat, és továbbra is meghatározó részei lesznek a 80-as évek zenei emlékezetének.
Megjelenés: 1985. február 25.
Kiadó: Phonogram Records
Dallista:
1. Shout
2. The Working Hour
3. Everybody Wants To Rule The World
4. Mothers Talk
5. I Believe
6. Broken
7. Head Over Heels/Broken
8. Listen