Mi történik, ha egy világszerte sikert sikerre halmozó zenekar úgy dönt, szakít a korábban jól bevált alkotói formulával? A 80-as éveket követően ezt tette a U2, miután első kritikai bukásnak ítélt lemezük után úgy érezték vérfrissítésre van szükségük. Ekkor született meg a legendás Achtung Baby című dalcsokor.
A U2 a The Joshua Tree (1987) kolosszális sikere után nem meglepő módon megrekedt. A csapatra nagy nyomás nehezedett a rájuk aggatott "a világ legnagyobb zenekara" címke miatt. Arról nem is beszélve, hogy az 1988-as Rattle and Hum névre keresztelt lemez/dokumentumfilm mérsékelt fogadtatása csak tovább tetézte a csapat kiábrándultságát saját jövőjével kapcsolatban. A zenekaron belüli feszültséget szintén a kreatív irányváltás gondolata okozta, míg Bono és Edge újfajta hatások, hangzások felé kacsintgattak, addig Adam Clayton basszusgitáros és Larry Mullen dobos a már bevált dalszerzési receptnél akartak maradni. Ezt a zenekaron belül tátongó szakadékot Brian Eno producernek sikerült áthidalni.
Az Achtung Baby szerzeményei hemzsegnek az újfajta elemektől, a zenekar merít többek között az indusztriális és elektronikus zene, illetve az alternatív rock elemeiből. Emellett azonban a csapat saját gyökereinek sem hazudtolta meg, így a lemezzel egyszerre fordítottak nagyot a róluk kialakított képen úgy, hogy közben nem váltak önmaguk paródiájává.
Amellett, hogy az Achtung Baby összességében tereli új irányba a zenekart, olyan mérföldkőnek számító dalokat érdemes kiemelni róla, mint a One, ami a csapat egyik legismertebb szerzeménye. A már feloszlásközeli állapotban lévő együttesnek akkora szüksége volt a dalra, mint egy falat kenyérre. A szerzemény Edge egyik rögtönzött akkordmenetéből született, szövegét Bono írta, ami többféle értelmezésben is olvasható. Egyrészt asszociálhatunk a zenekaron belüli nem túl harmonikus kapcsolatokra, vagy akár Edge akkoriban véget érő házasságára. Továbbá inspirálta a német újraegyesülés, amit testközelből tapasztalt meg a zenekar, tekintve, hogy a lemezfelvételt a berlini Hansa Studiosban kezdték meg 1990-ben.
A másik meghatározó Achtung Baby dal a korongról elsőként megjelentetett kislemez, a The Fly. Ami nem kevés meglepetést okozva prezentálja a zenekart olyan módon, mintha nem is azt a U2-t hallanánk, amelyik korábban a The Joshua Tree vagy épp a The Unforgettable Fire lemezekkel állt elő.
Továbbá a The Fly nemcsak egy dal, hanem egy Bono által kitalált karakter. Az énekes az ő bőrébe bújik, és így az elkényeztetett rocksztár szerepében tetszeleg. Természetesen minden este magára ölti gardróbjának alapdarabjait - bőrdzseki és napszemüveg -, melyekkel felfegyverkezve pedig könnyedén beveszi a színpadot a Zoo TV turnén.
Az Achtung Baby homlokegyenest más energiát közvetít, mint elődei. Az egész lemez légiesen könnyű, atmoszférikus, a hangzása távlatokba nyúlik. A korong segített túllendülni a zenekar grandiózus sikerein, egy új zenei irányvonalat felvéve. Eközben pedig képesek voltak megőrizni státuszukat, és nem váltak önmaguk karikatúrájává.
A zenei kísérletezés nem ért véget az Achtung Baby után sem, olyannyira, hogy a következő, Zooropa című lemez még több elektronikus zenei hatást tudhat a magáénak. Az 1997-es Pop, ahogy az album címéből is látszik, pedig még inkább a 'táncolható zene' kategóriájába esik.
Megjelenés: 1991. november 18.
Kiadó: Island Records
Dallista:
- Zoo Station
- Even Better Than the Real Thing
- One
- Until the End of the World
- Who's Gonna Ride Your Wild Horses
- So Cruel
- The Fly
- Mysterious Ways
- Tryin' To Throw Your Arms Around the World
- Ultraviolet (Light My Way)
- Acrobat
- Love Is Blindness